تکنیک های گیتار فلامنکو (اصطلاحات)

Apagado

    به معنای خاموش یا ساکت می باشد.تکنیکی است که هر گاه نوازنده گیتار فلامنکو بخواهد صدای آکوردی را به طور ناگهانی خفه کند از این تکنیک استفاده می کند. که از دست راست و هم از دست چپ می توان استفاده کرد. این اجرا با استفاده از دست راست به این صورت است که مچ دست به مهارتی خاص به طرف داخل ،‌به سمت صفحه جلوی گیتار حرکت می کند و باعث قطع صدا می گردد. اجرای آپاگادو با استفاده از دست چپ به این صورت است که انگشت چهارم در خطی مستقیم در عرض و عمود بر سیمها فرود می آید تا صدای آکورد را خفه کند.

Apagar

  به معنای خفه کردن می باشد.

Apoyando

     به معنی تکیه می باشد. تکنیک دست راست که برای اجرای ضربه، انگشت به سیم بعدی تکیه می کند و صدای قویتری نسبت به حالت تیراندو بوجود می آورد. 

Arastre

    به معنای کشیدن می باشد. برای اجرای این تکنیک دست راست را طوری به بالا می کشند که ناخون انگشت a به طرف نوازنده ،از سیم اول تا ششم ، به طور منظم و آپایاندو ‌رو به بالا کشیده می شود. در این صورت یک آرپژ سریع به گوش می رسد که نتهای آن از زیر به بم به صدا در می آیند.

 

Arpegio

   نواختن یک آکورد است به صورتیکه نتهای آن تک تک به صرا در آید ( نه همزمان)  که توست انگشتهای p i m a نواخته می شود. که انگشت p به صورت آپایاندو و انگشتهای i m a  سه سیم زیر را به صورت تیراندو به صدا در می آورند.

Baile

   به معنای رقص می باشد. رقص به سبک فلامنکو را بایله می گویند.

Cante

   آواز به سبک فلامنکو را کانته گویند.

Cante Chico

     به معنای ترانه های کوچک . غیر جدی در فلامنکو است که برای سبکهای نه چندان جدی، شاد و وجد آمیز به کار می رود.

‍‍Cante Grande  (Cante Jondo)

   به معنی ترانه های جدی و با شکوه در غلامنکو است که یرای سبکهای عمیق، احساسی و غم انگیز به کار می رود.( ماننو آوازهای سگریاس)

Cante Intermedion

   آوازهای فلامنکو که از نظر محتوای شعری دارای جایگاهی بین آوازهای جدی و سطحی می باشد.(مانند آوازهای مالاگنیا)

Cijilla

   وسیله ای است مه در عرض سیمها بسته می شود و صدای آنها را زیر تر می کند. امروزه تقریبا ً در تمام اجراهای فلامنکو از سخیلا استفاره می شود و اسنفاده از آن اصولا ً برای سهولت تنظیم کوک گیتار با گام صدای خواننده در کانته است.

Cifra

  به معنی کلید روز می باشد که گاهی اوقات به آن تبلیچر نیز می گویند. این روش نوعی علانت گذاری بجای نت نویسی است به این ترتیب که روی شش  خط افقی که بیانگر شش سیم گیتار هستند شماره فرتهایی که انگشتان دست چپ باید در آن قرار گیرند نشان داده شده است.

Compas

   کلمه اسپانیایی به معنای ریتم یا ضرب که به معنی دوره است. کمپاس یکی از عناصر بنیادی در فلامنکو می باشد.

Duende

   تله پاپ و ارتباط روحی بین هنرمند و شنوندگان،‌ پاسخ به این لحظات خارق العاده و زود گذر، فریاد Ole” ” از جانب حضار است.

 

Double Arpegio

    در این تکنیک آکورد یوسیله انگشتهای p i m a m i  نواخته می شود که p یک نت بم را بصورت آپویاندو و i m a m i  به ترتیب سه سیم زیر را به صورت تیراندو به صدا در می آورند.

Entrada

  مقطعی از ریتم اصلی که در آن هنگام فالستا شروع می شود.

Estribillo

  تم تکراری که مانند ترجیع بند به طور مرتب تکرار می شود.

Falseta

  عبارات ملودیک و گاهی ریتمیک که به عنوان مقدمه و یا بین ابیات آوازها نواخته می شوند.

Glissando

   کلیساندو به معنی سرانیدن یا لغزاندن است و اجرای آن روی ساز، با سرانیدن انگشت در طول یم از پایین به بالا یا به عکس انجام می شود.

Golpe

  تأکیدهای ریتمیک که توسط ضریات انگشت a و گاهی توسط ضربات همزمان انگشتان m و aبر گلپیدور اجرا می شود. برای اجرای گلپ هم ناخون و هم قسمت گوشتی نوک انگشت به گلپیدور اصابت می کنند.

Ida Y Vuelta

   بعضی از انواع فلامنکو را گویند که در گذشته به آمریکای لاتین برده شده و هنگام بازگشت مجدد به اسپانیا دچار تغییراتی شده اند.

Juerga

  به گروهی از نوازندگانی که برای اجرای فلامنکو گرد می آیند گفته می شود.

Ligado

   یا لگاتو، تکنیکی است که یک پاساژ را فقط با انگشتان دست چپ و بدون مداخله انگشتان دست راست اجرا می کنند.

Liamanda

  اعلام کننده شروع آواز، رقص یا جمله ای ملودی در فلامنکو، یا ماد نام دارد.

Liorar

 اصطلاح کولی می باشد که وقتی گیتار بیانگر فجایع تلخ است، یورار یه آن گفته می شود.

 

Palmas

   ریتم دادن آهنگ با کف دست را پالماس گفته می شود.البته ریتم قطعات با ضربات دست خفظ می شود و پالماس به مهارتی قابل توجه و هم شناخت کافی از کمپاس احتیاج دارد.                                                 پالماس دو نوع است: 1- Palmas Fuertes   2- Palmas Sordas                                        برای اجرای پالماس فورتس: انگشتان خم نمی شوند سطح داخلی سه انگشت دست راست i m a ))را در حالیکه کاملا ً باز می باشند به گودی کف دست چپ می زنند که صدایی ناگهانی و قوی تولید می کند.       برای اجرای پالماس سورداس: انگشتان را خم کرده و دستها را به گونه ای شل نکه می دارند که در کف آنها گودی ایجاد می شود، صدای تولید شده توخالی و بم می باشد. از پالماس سورداس بیشتر در همراهی آواز توسط گیتار استفاده می شود بطوریکه خواننده جهت تأکید کمپاس از این استفاده می کند.

Palo

  فرم یا شیوه فلامنکو را گویند.

Picado

  به معنای ضربه زدن می باشد.که به کمک دو انگشت دست راست ، اکثرا  iو m به ترتیب ( مانند راه رفتن ) انجام می شود. علاوه بر i-m  در پیکادو از i-a  و m-a  نیز استفاده می شود.

Pulgar

    از تکنیکهای انگشت p می باشد که توسط آن تمام نتها ، حتی سیمهای نتهای زیر توسط انگشت p نواخته می شود.

Por medio

/ 7 نظر / 429 بازدید
ایدا گیتار کلاسیک

سلام...مثل همیشه مطالبی که به روز کردی عالی و به دور از تقلید و تکراره و در عین حال مفید هستند .............اللخصوص مطلبی که در باره ی تکنیک ها و اصطلاحات فلامنکو گذاشتید واقعا خوب هستش........ موفق باشید.........

محمدحسین

سلام به توانا در بهتر نمودن وبلاگش و عزیزی که خیلی براش احترام قایلم و از خدا می خوام در همه امور اولین باشه با شادی و نشاط

لل

دستت درد نکنه

امید

شما رو لینک کردم.ببخشید دیر شد. موفق باشی بهم سر بزن خوشحال میشم.[گل]

محمدحسین

از اینکه به روزی و مطالب جدیدو تو وبت می گذاری خوشحالم

سمیر شفق

پیدا کردن سایت شما در روز جاری یکی از هدایای خدا به منه..امیدوارم بتونم از راهنماییهات استفاده کنم..[گل]

پدرام

mer30 az webe aliiye shooma baraye taze kara aliiiiye. ama dooste aziiz baraye behtar shoodan bayad tamame masael roo dar nazar begiirii dar kool kamelesh koon (tanx)